Cursusopbouw
De cursus zwangerschapsyoga is gericht op de zwangerschap en de bevalling.
Je wordt mentaal en lichamelijke voorbereid op de volgende fasen van je zwangerschap:

  • vóór de bevalling
  • tijdens de bevalling
  • na de bevalling

Je leert vertrouwd te raken met je lichaam en de lichamelijke veranderingen door:

  • ontspannings- en ademhalingstechnieken met name de bekkenademhaling. Je hebt de neiging als je pijn hebt, je lichaam en je adem aan te spannen Je leert door deze vorm van adem halen om je pijn los te laten
  • Houdingen: staande, zittende, knielende en  liggende
  • je lichaam soepel en sterk te maken
  • emotioneel en mentaal in balans te blijven zodat je kalm en krachtig bent en blijft in de zwangerschap en tijdens de bevalling
  • aanwijzingen wat betreft je zwangerschap

Ook zijn er speciale partneravonden.


Voor de bevalling
Kort samengevat leer je in dit gedeelte van de cursus:

  • je lichaam optimaal laten functioneren
  • spierversterkende oefeningen
  • ontspanningsoefeningen
  • verschil voelen tussen spanning en ontspanning
  • ademhalingsoefeningen
  • vertrouwd voelen met jezelf en je kind

Tijdens de bevalling
Tijdens de zwangerschapscursus heb je geleerd wat ontspanning is en hoe belangrijk een goede ademhaling is. Je lichaam reageert op spanning, pijn en angst. Door je te concentreren en te ontspannen in de tijd van voorbereiding heb je geleerd je eigen lichaamstaal te verstaan en daarmee om te gaan.

Met andere woorden: je vertrouwt je lichaam en weet dat het zelfstandig kan functioneren: niet teveel afgaan op de pijn maar ook niet teveel afgaan op de pijn. Je vindt een evenwicht tussen geest en lichaam.

In de cursus heb je geleerd om:

  • tijdens spanning te ontspannen
  • verslapte spieren te versterken
  • verkrampte spieren te ontspannen
  • je houding te corrigeren
  • de ademhaling te corrigeren
  • je geestelijk te ontspannen
  • je te concentreren

 

Zorg  dat je je comfortabel voelt met vertrouwde mensen om je heen, prettige temperatuur, verlichting en geluid

 

prettige boeken om te lezen:

Duik in je weeen door C. Salomé

Borstvoeding geven door A. de Reede

't Grote wonder door L. Nilsson

 

Na de bevalling
De eerste weken na de bevalling zul je je door alle veranderingen wel eens lichamelijk en mentaal zwaar belast voelen. Een gouden tip: rust veel en regel de bezoektijden van tevoren (!). De eerste zes weken ben je echt kraamvrouw. Het duurt minstens zes weken voordat je het ritme van het dagelijks leven weer hebt opgepakt. Dus heb geduld en geniet ervan!

Mocht je moeilijkheden met jezelf, je werk, het moederschap etc ondervinden en heb je hierbij coaching nodig, dan kun je ook voor individuele lessen bij mij terecht


Partneravonden
Je partner is welkom op de partneravonden.Indien iemand anders dan je partner bij de bevalling is kan hij of zij ook een keer meekomen ipv de partner.
Hij/zij kan tijdens de zwangerschap en tijdens de bevalling erg behulpzaam zijn. Zo kan hij/zij je ademhaling en houding observeren en je begeleiden. Bovendien kan je partner je aanmoedigen en masseren.

Ongeveer elke acht weken wordt er een partneravond georganiseerd. Deze avond is zowel voor moeder als partner een goede voorbereiding op de bevalling.

Neem voor die avond minstens twee kussens mee. 

Gezien de hoeveelheid praktische informatie is het aan te raden  een partneravond te volgen.

 

Yoga Tilburg

Yvonne Langenhuijsen

gedipl. yogadocent

Yoga, zwangerschapsyoga

Bedrijfsyoga, workshops

lid van VvYN

KvK : 17285116

Contact

T: 013-4630900

E: yogatilburg@gmail.com
Postadres: Dintel 58, 5032 CR Tilburg
Ing: NL73 INGB 0004 6673 16 t.n.v. Yoga Tilburg Langenhuijsen

Leslokatie yoga avond: Kindertherapie Praktijk Tilburg
Grebbe 38,Tilburg